OVER DE NSO

Wij staan naast de kinderen gedurende
hun groei en ontdekkingsreis.

OVER DE NSO

Wij staan naast de kinderen gedurende
hun groei en ontdekkingsreis.

Een dagje Enjoy! – per leeftijdsgroep

De kinderen worden opgehaald van school, met de bakfiets of lopend, of meefietsend met de fietsende kinderen, of met de auto (Fiat 500 L, 7-zitter) of de auto van een begeleider. (Meer in beleid ‘Vervoer van school naar Enjoy! en andere gelegenheden). Zodra de nieuwe en aangepaste versie van de Stint weer de weg op mag, zullen wij de Stint ook weer in gebruik nemen.

Hierbij is een vaste plek met de leerkrachten of kinderen afgesproken, of zij worden in de klas opgehaald. De kinderen krijgen een keycord om met onze NAW-gegevens, waardoor zij herkenbaar, zichtbaar zijn en wij te allen tijde gebeld kunnen worden. Per school zijn er verschillende afspraken die ook nog weleens wijzigen. We hebben per school de afspraken opgeschreven. De lijst hangt op het whiteboard in basement. Alle begeleiders kennen de afspraken per school. De eventuele wijzigingen, aanpassingen, nieuw beleid van een school of absenties, worden in het 14 uur overleg met elkaar besproken.

Wanneer kinderen komen wennen bespreken we met de ouders wie hun kind op welke dag komt halen en wat de afspraken met desbetreffende school zijn.

Wanneer we een afspraak hebben over zelfstandig naar Enjoy! fietsen, meld het kind zich eerst bij een begeleider van Enjoy.

Daarna zetten we allemaal spelletjes klaar, leggen we knutselmaterialen neer, richten de ruimten aantrekkelijk in zodat kinderen meteen zin krijgen om iets te doen of om niets te doen.

Als we binnenkomen met de kinderen helpen we met jassen en tassen ophangen of zij doen dat zelf zodra zij dat kunnen. De eerste begeleider blijft bij aankomst bij het groene hek staan met zijn kinderen op het plein, de volgende blijft bij de voordeur staan om de kinderen naar binnen te begeleiden, de derde begeleider blijft bij de garderobe staan om de kleintjes te helpen hun tassen en jassen goed op te bergen. Wanneer de vierde begeleider nog niet aanwezig is wachten alle kinderen in de ruimte beneden in het basement waar de keuken is. Bij voldoende begeleiders gaan de kinderen naar hun eigen ruimte waar ze starten in hun basisgroep.

Alle kinderen wassen hun handen en gaan dan met hun eigen basisgroep aan samen aan tafel eten, drinken en de dag doornemen. Even bijkomen. Wij ervaren dat jonge kinderen daar behoefte aan hebben. De begeleiders gaan ieder aan een tafel bij een groepje zitten. Zo kunnen zij alle kinderen even gerichte aandacht geven. Kinderen in deze groep hebben allemaal een taakje, fruit uitdelen, bakjes opruimen of nog een keer rondlopen. Dat vinden ze allemaal leuk om te doen.

De jonge kinderen hebben behoefte aan rust en de schooldag verwerken. Wij motiveren en stimuleren de kinderen te vertellen, of dat juist niet te doen als ze daar op dat moment geen behoefte aan hebben. Ook is dit een mooi moment om te leren luisteren. Op een gezellige manier, door de juiste vragen te stellen. Er komt zoveel leuks uit de kinderen! En soms ook de minder geslaagde momenten van de dag. Een veilige plek om alles te bespreken is bij Enjoy!.

De kinderen die beneden verblijven wassen ook even hun handen en starten aan tafel met hun basisgroep. Er staat er een buffet klaar op de tafels om te starten. Na de start in de basisgroep gaan zij lekker spelen of een activiteit doen. Er is ook ruimte om lekker te chillen. Daar hebben ook deze kinderen behoefte aan. Op het buffet kunnen zij een heerlijke en gezonde snack pakken, (gedroogd) fruit en groente van het seizoen, noten en water (al dan niet met een smaakmaker als munt, citroen of komkommer). Wij hebben gemerkt dat oudere kinderen, van wie al verlangd wordt dat zij op school vijf uur aan een tafel zitten, het heerlijk vinden om direct uit school nog even een potje te voetballen, te spelen of juist even bank hangen. Vandaar dat er van hen in tegenstelling tot de jongere kinderen niet wordt verwacht dat zij lang aan tafel blijven met hun basisgroep. Op andere momenten kiezen de begeleiders en mentoren ervoor om even ‘echt’ contact te hebben met hun kinderen. Zo krijgen ook de kinderen in deze groepen in elk geval elke middag gerichte aandacht. Dat kan een gesprekje zijn of een activiteit. Ook kan dat in een klein groepje filosoferen zijn.

Nieuwe kinderen worden altijd in de groep voorgesteld. Altijd fijn als je net begint. Ook als we een nieuwe begeleider in ons superteam hebben of een stagiaire, doen we een voorstelrondje of voorstelspel.

Opruimen doen we tussendoor en samen met de kinderen. We maken deze verantwoordelijkheid zo leuk mogelijk door er bij de jonge kinderen een spelletje van te maken en de oudere kinderen te leren dat zij eerst spullen moeten opruimen alvorens zij aan iets nieuws beginnen. Zo leren zij dat in een overzichtelijke en opgeruimde omgeving weer rommel gemaakt kan worden met een volgende activiteit. Ook leren we de kinderen dat we samen verantwoordelijk zijn voor de ruimte. Ook als je ergens niet mee gespeeld hebt of het niet jouw bordje is. Samen gaat het sneller, de winst ervaren ze doordat zij sneller aan iets nieuws kunnen beginnen.

Daarna kunnen de jonge kinderen activiteiten doen rondom een thema of zij gaan lekker spelen. De begeleiders gaan met een groepje aan de slag en houden overzicht op de andere kinderen. Ook is er ruimte om een op een aandacht te geven aan een kind. Een collega houdt dan het overzicht op de andere kinderen.